Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-05-05@09:31:00 GMT

سند ۲۰۳۰ از دستور کار دولت خارج شود

تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۶۵۷۶۷۳

سند ۲۰۳۰ از دستور کار دولت خارج شود


به گزارش بی‌باک نیوز، در این نامه که به امضای بالغ بر 120 چهره دانشگاهی و فرهنگی رسیده، خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای حسن روحانی تاکید شده است: انتظار از جنابعالی این است که در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی از دفاع‌ها و توجیه‌های غیرواقعی نسبت به آن سند پرهیز شده و با دستور جنابعالی رسما اجرای سند 2030 از دستور کار دولت خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نامه آمده است: همچنان که استحضار دارید، «تعلل» و «توجیه‌تراشیِ» دولتِ محترم سبب گردید تا رهبرِ معظمِ انقلاب به طورِ مکرر، مستقیم و عمومی، درباره سندِ 2030 اظهارنظر کنند و به صورتِ شفاف و قاطع (در بیانات مورخ 17 خرداد 96)، حتی «پذیرش با تحفظ» آن را مغایر با استقلال جمهوری اسلامی ایران بدانند.

این نامه می‌افزاید: با این حال متاسفانه مشاهده می‌شود اجزای دولت، همچنان از استمرار فرآیند اجرایی‌سازی سند دفاع کرده و پیگیر آن است. گذشته از این که از تأمّل درباره مفاد و مضامینِ «ضدّ اسلامی» و «اخلاق‌ستیزانه» این سند، غفلت شده و «عجولانه» و «در مسیری غیرقانونی» و «بی‌اطلاعِ شورای عالی انقلاب فرهنگی»، دولت آن را به اجرا نهاد، «اصرار» و «حساسیّتِ» شخصِ رئیس جمهورِ محترم نسبت به اجرای سندِ یاد شده، تعجب‌برانگیز و سئوال‌خیز است.

در ادامه این نامه آمده است: مسئله این است که چرا دولتِ محترم، این «اهتمام» و «جدّیّت» را در زمینه تحققِ «سندِ بنیادینِ تحوّل در نظام ِ آموزشی» و سایر اسناد بالادستی در زمینه علم و فرهنگ - که مصوبِ شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به تأییدِ رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است - به خرج نداده و از زمانِ استقرارِ تاکنون، حرکت در راستای آنها را به «تعویق» انداخته است، اما سندی «بیگانه» و «فرمایشی»، این چنین حساسیّتِ دولت را برانگیخته و کارگروه‌های گوناگون برای تحققِ آن تشکیل داده است؟!

نامه مذکور می‌افزاید: این اندازه «تعصّب» و «حساسیّت» نسبت به سندِ 2030 به هیچ رو موجه و فهم‌پذیر نیست و در ذهنِ همه ما، پرسش‌های اساسی و دغدغه‌آفرین رویانده است. این اصرار، کار را به آنجا رساند که حتّی در واکنشیِ بی‌سابقه و ناروا، گزارش‌های ارائه شده به رهبر معظم انقلاب درباره این سند، غیرواقعی و نادرست معرفی شد و به این ترتیب، اعتبار و حجیّتِ اظهارنظرِ ایشان نیز به چالش کشیده شد!

این نامه می‌افزاید: ما می‌کوشیم به دولتِ محترم، حُسنِ ظن داشته و با دیده اغماض به گفته‌ها و اقداماتِ یاد شده بنگریم، اما اینک پس از آن که نظرِ «قطعی» و «نهاییِ» معظم‌له مشخص گردیده و صاحب‌نظران و عالمانِ بلندمرتبه نیز هم‌صدا با ایشان، به نقد و نفیِ این سند پرداخته‌اند، انتظار از جنابعالی این است که در جلسه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دفاع‌های و توجیه‌های غیرواقعی نسبت به آن سند پرهیز شده و با دستور جنابعالی رسما اجرای سند 2030 از دستور کار دولت خارج شود.

اسامی اساتید امضاکننده:

علی آقاپیروز، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ رضا آزاد، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ فیروز اصلانی، دانشیار دانشگاه تهران/ فؤاد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران/ علی الفت‌پور، پژوهشگر و دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی / مسعود اسماعیلی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ مجید ابوالقاسم زاده، مدیر گروه فلسفه جامعه الزهرا/ صفدر الهی، عضو هئیت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی(ه)/ اکرم اسماعیلی، عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری/محسن اسلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس/ سیدمجید امامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ حجت الاسلام مصطفی امینی‌خواه، مدرس حوزه علمیه قم/ احمد ابوترابی، رئیس دائره المعارف موسسه پژوهشی امام خمینی(ره)/اکرم باسخا، عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری/ ابوالقاسم رحیمی بالویی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/علی بهادری، دکترای حقوق/ محمدرضا بهمنی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ حجت‌الاسلام محمدعلی برکتین، استاد عالی حوزه علمیه قم/ عادل پیغامی، دانشیار دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)/ دکتر کبری پورعبدالله، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ دکتر حسن پناهی آزاد، استادیار دانشگاه معارف/ یعقوب توکلی، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی/ لیلا ثمنی، عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ حجت الاسلام علی جعفری، مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی/ محمد جعفری، دانشیار موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)/ سیدمحمدحسن جواهری، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ محمدصفر جبرئیلی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ فرزاد جهان‌بین، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد/حامد حاجی‌حیدری، استادیار دانشگاه تهران/ محمد حقی، پژوهشگر و مدیر انتشارات کتابستان معرفت/ سیدجواد حسینی، مدرس دانشگاه امام صادق(ع)/ دکتر علی حاجی‌خانی، استادیار دانشگاه تربیت مدرس/ محمد حسین‌زاده، استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه/ منیرحقخواه، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ حسین خزایی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ علی‌اعظم خسروی، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد/محسن دنیوی، پژوهشگر فلسفه علم/ نیکو دیالمه، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/قدرت الله رحمانی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی/محسن ردادی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/فرشته روح‌افزا، مدرس دانشگاه/ محمدجواد رودگر، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ احمد رهنمایی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی امام خمینی(ره)/حسین روحانی نژاد، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ زهرا راستی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ حسین رمضانی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ سید امیر رون، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی/محمدرضا زائری، دکترای علوم ادیان/ دکتر قاسم زائری، استادیار دانشگاه تهران/حجت‌الاسلام علی ذوعلم، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/حجت‌الاسلام محمد عشایری‌منفرد، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیة/ حجت الاسلام محمدرضا عرب‌زاده، مدرس حوزه علمیه استان کرمان/

محمد علی‌نسب، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ محمود عیسوی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی/سیداحمد غفاری، استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ابوالحسن غفاری، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ مصطفی غفاری، دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی سیاسی/فاطمه سلیمان، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ حجت‌الاسلام مهدی سلطان‌احمدی، پژوهشگر مؤسسه آینده روشن/ قدسیه سرخه، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/فاطمه سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ سمیعی‌نسب، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق(ع)/ امیر سیاهپوش، عضو هیئت علمی مرکز علوم انسانی صدرا/حمیدرضا شاکرین، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ سعیده شهیدی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ شفیعی‌فر، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران/ لیلا شاکری، عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری/ حجت الاسلام حسین شیرافکن، عضو هیات علمی جامعه المصطفی/سهیلا صادقی‌فسایی، استادیار دانشگاه تهران/ فاطمه صادق‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ فاطمه صغری شفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ قاسم صفایی‌نژاد، دانشجوی دکترای مدیریت رسانه / فاطمه صادق‌زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/محمد عرب‌صالحی، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ سید مجتبیعزیزی، استادیار دانشگاه امام صادق/ مهدی عبدالهی، استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه/ حسن عالم، عضو هئیت علمی دانشگاه کاشان/ جواد عابدینی، عضو هئیت علمی جامعه المصطفی/ فائزه عظیم‌زاده‌اردبیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/حسین عشاقی، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ حجت‌الاسلام محمدرضا عابدینی، استاد عالی حوزه علمیه قم/ حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/موسی فقیه‌حقانی، رئیس مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران/ محمود فتحعلی، دانشیار موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)/ عبدالله فتحی، دانشیار موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)/ یارعلی کرد فیروزجایی، دانشیار موسسه باقرالعلوم/ حجت الاسلام عبدالمطلب فریدیفر، عضو هیات علمی جامعه المصطفی/ علی فضلی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/عبدالحسین کلانتری، دانشیار دانشگاه تهران/ سعید کرمی، پژوهشگر انتشارات امیرکبیر/ حسنیه کتابدار، عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری/میثم لطیفی، دانشیار دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)/ محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران/ فاطمه کاظم‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ زهرا کریمی، عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری/ سیدحسین میرمعزی، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/صدیقه مهدوی‌کنی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ مجتبی مصباح‌یزدی، دانشیار موسسه پژوهشی امام خمینی/ حجت‌الاسلام دکتر داود مهدوی‌زادگان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ مرندی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی/مسعود معینی‌پور، استادیار دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام)/فرشاد مهدی‌پور، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/حجت الاسلام علی محمدی، عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی/ حجت الاسلام سیدامید موذنی، مدیر مرکز مطالعاتی شهید صدر/عبدالله محمدی، استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه/معصومه مظاهری، عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری/غلامحسین محرمی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ محمدباقر ملکیان، عضو هئیت علمی موسسه پژوهشی امام خمینی/رضا میرزایی، استادیار دانشگاه آزاد ارومیه/ سهیلا محسنی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ زینت مقصودی، عضو هیئت علمی مدرسه عالی شهید مطهری/ دکتر طاهره محسنی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)/ مرتضی مرتضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی/ سیدمهدی موسوی‌نیا، مدرس دانشگاه امام صادق(ع)/مهدی نصیری، مدرس حوزه و دانشگاه/ سیدمهدی ناظمی، دکترای فلسفه/حسن نیازی، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ حسین نادری، مدرس دانشگاه امام صادق(ع)/ احمدعلی یوسفی، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی


منبع: تسنیم

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۶۵۷۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام

پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق (ع) می‌دانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره برده‌اند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سیره و سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام از زمان امام علی (ع) بر تقویت بنیان‌های اسلامی بود و همین موضوع در زمان امام صادق (ع) نیز ادامه پیدا کرد. طبق اذعان علمای اسلامی، اگر رفتار دلسوزانه و بزرگ‌منشانه امام صادق (ع) با شاگردان خود نبود و جاذبه اخلاقی آن حضرت موجب حضور علمای اهل سنت در کلاس درس ایشان نمی‌شد، معارف اسلامی تا این حد در جهان نشر پیدا نمی‌کرد.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به تحلیل نقش صادق آل محمد (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت در امت اسلام و لزوم الگوگیری از آن حضرت در دوران حاضر پرداخته است.

پیشوایان فقهی اهل سنت در کلاس درس امام صادق (ع)

می‌دانیم که جمعیت زیادی از شاگردان امام صادق علیه‌السلام را برادران اهل سنت تشکیل می‌دادند و در عین حال آن امام بزرگوار را به عنوان بنیان‌گذار مکتب بر حق شیعه جعفری می‌شناسیم. علمای اهل سنت چگونه و بر چه اساسی در محضر علمی آن حضرت حاضر می‌شدند و از دریای دانش گسترده ایشان بهره می‌بردند؟

همان طور که اشاره کردید امام صادق علیه‌السلام به عنوان چهره علمی شناخته شده، بنیان‌گذار معارف حقه اسلامی و توسعه‌دهنده علوم اسلامی، نقش مؤثر و شاخصی در سطح جهان اسلام داشته‌اند. به طوری که پیشوایان فقهی برادران اهل سنت، خود را با واسطه یا بی واسطه از شاگردان امام صادق علیه‌السلام می‌دانند که از محضر فیض آن امام دانشمند بهره برده‌اند.

البته دوران امامت امام صادق علیه‌السلام، مرزبندی مذهبی به صورت امروزی وجود نداشت و مباحث کلامی و فقهی در فضایی برای همه اهل علم و جویای دانش قابل دسترسی بود. هرچند که مضیقه حضور و مانع‌تراشی‌های خلافی عباسی کار را سخت می‌کرد.

 

شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن

 

تحلیل حضور چهار هزار نفر در مکتب صادق آل محمد (ع)

یادآوری این نکته هم ضروری است که حضور چهار هزار نفر در مکتب امام صادق علیه‌السلام به معنای تجمع این عده در یک زمان و یک مکان نیست. بلکه این افراد در زمان‌های مختلف در رشته‌های گوناگون از محضر آن امام بهره بردند.

در این میان، اهل سنتی که از این مجلس فراخ علمی استفاده می‌کردند، اثرشان از نظر کلامی و مبانی اعتقادی موضوع ولایت اهل بیت علیهم‌السلام و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام را قبول نداشتند، با این وجود برای دریافت منبع فیض وجود مبارک امام صادق علیه‌السلام مانعی نداشتند. به این ترتیب دانشمندان اهل سنت نیز آن حضرت را به عنوان چهره‌ای مؤثر و شناخته به عظمت می‌شناخته و از علم و دانش گسترده ایشان بهره برده‌اند.

تلاش امام صادق (ع) در تحقق وحدت امت اسلام

علم‌آموزی بزرگان اهل سنت در محضر امام صادق علیه‌السلام در حالی انجام می‌شد که آن‌ها مبانی فکری و اعتقادی مختص به خود را داشتند که با آموزه‌های شیعی در تعارض بوده. چنین امری چطور تحقق پیدا می‌کرد؟

درست است که اهل سنت از نظر مبانی اندیشه اعتقادی دیدگاه مختص به خود را داشتند، اما امام صادق علیه‌السلام برای نشر معارف اسلامی ضمن توجه به ایجاد وحدت میان امت اسلام، مباحثی را مطرح می‌کردند که بر اساس آموزه‌های مشترک مانند تعالیم قرآن کریم و سنت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله اخذ می‌شد. این وجوه مشترک که میان مطالب مختلف علمی و کلامی وجود دارد، همان بخش‌هایی است که در اسلام مورد قبول همه مسلمانان از مذاهب گوناگون است.

به این ترتیب علمای اهل سنت زمانی که از محضر امام صادق علیه‌السلام به شهر و سرزمین خود برمی‌گشتند، ضمن اینکه اعتقادات فکری بر مبنای آموزه‌های مذهب خود را داشتند، اما نظرات امام صادق علیه‌السلام را نیز به عنوان مطالب مطرح شده از سوی ایشان نیز نقل می‌کردند.

 

چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود

 

هدایت نهضت ترجمه در جهت خدمت به اسلام

اتفاق دیگری که در دوران امامت امام صادق علیه‌السلام پا گرفت و آغاز شد، رواج نهضت ترجمه بود که علومی از سایر کشورها ترجمه می‌شد. امام صادق علیه‌السلام به عنوان پیشوای امت اسلام نهضت ترجمه را چگونه هدایت کردند که نه تنها به مبانی اسلامی مسلمانان ضربه وارد نکرد، بلکه در خدمت اسلام قرار گرفت؟

امام معصوم علیه‌السلام با برخوردی از علم الهی در تبیین مباحث اسلامی، خلاء فکری جامعه را تأمین می‌کند. با بررسی تاریخ و سیره زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام مشخص می‌شود که آن بزرگان در هر زمانی متناسب با خلاءهای موجود در زندگی مردم، نقش خود را در تبیین اسلام ناب و جامع ایفا کرده‌اند.

دوران زندگی امام صادق علیه‌السلام نیز از آنجایی که همزمان با آغاز حکومت بنی‌عباس و دوره ترجمه بود، نقش مهمی در تأمین علمی و جهت‌دهی به افکار مردم داشته است. هرچند که نهضت ترجمه تا زمان امام موسی کاظم علیه‌السلام نیز ادامه پیدا کرده و در دوران امامت امام علی بن موسی الرضا علیه‌السلام به اوج خود رسید.

دوران امام صادق علیه‌السلام نیز شاید ناظر به نقد نبوده اما محتوای علمی و فکری مورد نیاز جامعه را فراهم می‌کردند و شاگردان خود را متناسب با علاقه و استعداد هر یک، به پیگیری علوم و معارف گوناگون تشویق می‌کردند. از جمله اینکه استعداد عده‌ای را در آموزه‌ها و مباحث فقهی شناخته و آن‌ها را به سمت علوم فقهی تشویق می‌کردند، عده‌ای را بنا بر استعداد و ظرفیت ذاتی خودشان به پیگیری مباحث کلامی می‌گماشتند و یا گروهی را نیز که توانایی مناظره و بحث‌های علمی داشتند، به مناظره تشویق می‌کردند.

چنانکه در کتاب اصول کافی روایاتی نوشته شده که مدیریت امام صادق علیه‌السلام را در تشخیص توانمندی شاگردان نشان می‌دهد. به این صورت بود که آن حضرت شاگردان خود را بر طبق توانایی‌های علمی و فکری به مناطق گوناگون می‌فرستادند تا معارف اصیل اسلامی را نشر دهند.

آثار جاذبه اخلاقی امام صادق (ع) در ترویج معارف شیعی

روایت شده که امام صادق علیه‌السلام در نماز جماعت اهل سنت نیز شرکت می‌کردند. فلسفه این اقدام چه بود و ما امروزه چه درسی از آن می‌گیریم؟

سیره ائمه اطهار علیهم‌السلام از زمان حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام بر همین مسئله بوده که امام صادق علیه‌السلام نیز به آن امر می‌کردند؛ یعنی توصیه به برخورد برادرانه با همه مسلمانان، دستگیری از آن‌ها فارغ از اینکه چه مذهب و اعتقادی دارند، عیادت از بیماران اهل سنت و خدمت‌رسانی به همه آن‌ها. اساساً اگر امام صادق علیه‌السلام با شاگردان خود رابطه عاطفی و برادرانه برقرار نمی‌کردند جاذبه اخلاقی ایشان برقرار نمی‌شد، شوق شرکت در جلسات علمی آن امام وجود نداشت.

امام صادق علیه‌السلام ضمن توصیه به ارتباط برادرانه مسلمان با یکدیگر، در ابتدا خود عامل به برقراری ارتباط دوستانه با آن‌ها بودند که حضور ایشان در مراسم نماز جماعت اهل سنت، شاهدی بر این مطلب است.

امروز نیز فتاوای مراجع عظام تقلید در جهت استحکام پیوند میان امت اسلام و با رویکرد وحدت مسلمانان، برقراری ارتباط عاطفی و پرهیز از مجادلات بی‌ثمر در مباحث اعتقادی است که همه این‌ها برگرفته از سیره اهل بیت علیهم‌السلام است.

امام صادق (ع)؛ الگوی جهانی وحدت امت اسلامی

با این توضیحات و با توجه به تفاوت دیدگاه‌های دو مذهب شیعه و سنی، امروزه چگونه بحث اتحاد امت اسلامی بر اساس آموزه‌های امام صادق علیه‌السلام تحقق پیدا می‌کند؟

امروز، خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به عنوان علمدار ایجاد اتحاد میان امت اسلام در جامعه جهانی فعالیت می‌کند و مردم ایران در این امر پیش‌قدم هستند. همان طور که در مراودات کلان، مسئله دفاع از مظلوم برای همه مردم جهان روشن و مبرهن است، باید همچنان موضوع اتحاد را در سطح جهان دنبال کنیم.

به هر حال مسلمانان فارغ از گرایش‌های اعتقادی و مذهبی خود، اشتراکات زیادی دارند که یک جهت‌گیری واحد به عنوان امت پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله شناخته می‌شوند. ما می‌توانیم در رفتار برادرانه، محبت‌آمیز و تؤام با کمک به مظلومین مسلمان ارتباطات دوستانه‌ای ایجاد کنیم.

به این ترتیب مسائل علمی، کلامی و فقهی نیز در فضایی خالی از تعصب مطرح شده و روز به روز به تقریب مبانی مذاهب از چشم‌انداز مثبتی نزدیک‌تر می‌شویم. این موضوع، همان جهت‌گیری است که مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام خمینی (ره) بر آن تأکید داشتند و امروز نیز مقام معظم رهبری پرچم‌دار آن هستند و مراجع عظام تقلید پیگیری می‌کنند. در مقابل، جهت‌گیری دشمنان اسلام آن است که می‌خواهند به هر نحوی آتش تفرقه و فتنه میان امت اسلام گسترش پیدا کند، اما حکمت اسلامی و تکلیف دینی ایجاب می‌کند که در برابر توطئه دشمن هشیار باشیم.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • تبیین سیره امام صادق(ع) برای جامعه نیاز است
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها محور اصلی تعلیم و تربیت اجتماعی هستند
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند/ کرمانشاه؛ مهد ادب و تمدن
  • قاسمی: استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • استادان در هویت‌سازی و فرهنگ‌سازی اهتمام داشته باشند
  • دولت مسائل کشور را با کمک و حمایت از دانشگاهیان حل می‌کند